Boendeinformation

BOENDEINFORMATION

Här har vi samlat allmän information om hur det fungerar i vår förening, vilka gemensamma lokaler och utrymmen som finns och vart du kan vända dig vid problem. Hör gärna av dig till ditt husombud eller någon i styrelsen om du har ytterligare frågor. Kontaktinformation finns i trapphuset. Informationen finns också samlad i ett nedladdningsbart dokument här.

 

Om du får problem med stopp i toaletten, strömmen försvinner eller om något annat problem dyker upp. Ring först någon i styrelsen så att vi får en möjlighet att ordna ditt problem. Det kostar oss mycket pengar om man ringer efter jourpersonal. De flesta problem kan styrelsemedlemmar hjälpa till med.

 

 

 

B. Bostadsrättsföreningen

Bostadsrätt är en boendeform där de boende (bostadsrättshavarna) är medlemmar i en förening som äger den fastighet där medlemmarna bor. Föreningens mark, hus och även de enskilda lägenheterna ägs av bostadsrättsföreningen. Bostadsrättshavarna äger alltså inte lägenheten de bor i – de äger endast rätten att bo där. Som bostadsrättsinnehavare har du nyttjanderätt till din lägenhet utan tidsbegränsning.

 

Bostadsrättshavarna ansvarar för skötsel och underhåll av lägenheten och ska bekosta reparation av eventuella skador på de delar av lägenheten som bostadsrättshavaren själv ansvarar för (vid vatten- och brandskador gäller ansvar bara om det är bostadsrättshavaren eller hens gäst som varit oaktsam eller försumlig). Som en tumregel gäller att bostadsrättshavaren ansvarar för alla ytor (såsom väggar, golv och tak) och inredning (i kök och badrum samt dörrar och garderober). Skador på lägenheten kan vara mycket kostsamt att åtgärda, varför styrelsen regelbundet uppmanat alla boende att teckna en ”bostadsrättsförsäkring” som tillägg till sin vanliga hemförsäkring.

 

När lägenhetsbesiktningen är genomförd ingår bostadsrättsförsäkringen i två års tid för alla lägenheter. Styrelsen återkommer med information när försäkringen börjar gälla.

 

OBS! Det gäller endast bostadsrättstillägget. Vanlig hemförsäkring behöver ni boende fortfarande teckna själva!

 

 

C. Container för grovsopor

En container finns uppställd vid parkeringen (Övre gården). I den kan det mesta lämnas dock inga elektriska apparater eller elektronik eller kemikalier! Se också till att containern är låst efter användning.

 

Cykelpump

Finns på väggen vid nedre tvättstuga. Om luften tar slut, tryck på knappen på väggen så startar kompressorn.

 

 

F. Fastighetsskötare

Om du vill komma i kontakt med fastighetsskötaren finner du hans telefonnummer på anslagstavlan i trapphusen.

 

 

Felanmälan

Kontakta fastighetsskötarens FELANMÄLAN om något problem uppstår på dagtid på vardagar eller om problemet är av sådant slag att det kan vänta med att åtgärdas till nästa vardag. Det kan vara saker som trasig trappbelysning, fel på utrustningen i gemensamma tvättstugor eller en läckande kran. Telefonnummer till felanmälan finner du på anslagstavlan i trapphuset.

 

Vid akuta fel utanför dagtid vardagar, ringer du jouren, se telefonnummer i trapphuset.

 

 

Ferlinsbladet

Föreningen har ett eget informationsblad, Ferlinsbladet, vilket ges ut av styrelsen och utkommer med ca 8 nummer per år.

 

 

 

Pellentesque quam erat nibh ut odio vel penatibus tempor nulla metus lobortis nec dui fusce tortor non sed convallis purus nostra tempor nulla fusce metus convallis purus odio nostra penatibus vel non tortor dui erat ut sed lobortis nibh pellentesque nec quam pellentesque quam erat nibh ut odio vel penatibus tempor nulla metus lobortis nec dui fusce tortor non sed convallis purus nostra eaqeuae inventore architeos vitawdicn explicabo. Noluptae accuantium dlremque launtium aperiam eaqueuae inventore architecs viawdicne explicabo voluptem voluptas aspernatur conseqntur dolores ratione voluptem sequi nesciunt a quisuam.

Copyright @ All Rights Reserved